
Een halve eeuw aan vakmanschap
Er zijn maar weinig mensen die kunnen zeggen dat ze ergens al 50 jaar werken. Toch zijn er bij AFMI maar liefst drie collega’s die dit bijzondere jubileum mogen vieren….
Verder lezenEen onderdeel legt in onze werkplaats een hele reis af. Voordat het AFMI verlaat wordt er gekeken of alles eraan klopt. Een zeer belangrijke laatste stap in het proces. Gerard vertelt je er graag over!
Tijdens de opleiding beroepsgericht metaal leerde Gerard lassen, frezen en draaien. Daarna begon hij bij AFMI achter de frees- en draaimachines, inmiddels zo’n 20 jaar geleden. Gaandeweg blijkt dat de bankwerkerij en kwaliteitscontrole ook wel bij Gerard passen. “Momenteel doe ik vooral de kwaliteitscontrole. Dat is al een hele klus op zich. Maar ook een leuke uitdaging. Zowel bij het bankwerken als het uitvoeren van de eindcontrole leerde ik de fijne kneepjes van het vak van mijn collega’s”, vertelt hij.
Samen met collega Wilco voert Gerard de kwaliteitscontrole uit. Elk uniek exemplaar wordt door ons gecontroleerd. Het is de laatste stap in het proces voordat een product de werkplaats verlaat. Gerard legt uit hoe dit gaat: ”Allereerst kijken we of er beschadigingen zijn aan het product. Daarna controleren we de maatvoering van het onderdeel geheel volgens werkstuktekening. Dit doen we met handmeetgereedschap of met een van onze 3D-machines. Het gaat om heel precieze maten, tot op de 100e van een millimeter.” Vervolgens worden de gemeten maten vastgelegd in een meetprotocol en wordt deze ondertekend. “De klant ontvangt hiervan een digitale versie. Regelmatig stuurt de klant zelf ook een hoofdcontroleur onze kant op om de boel nog eens te checken. Een serieuze zaak kun je dus wel zeggen”, aldus Gerard.
Ieder onderdeel, groot en klein, moet door de eindcontrole. Dagen waarop de onderdelen erg van elkaar verschillen gaan Gerard het beste af. “Die afwisseling is leuk en houd je scherp. Het is fijn om het samen met Wilco te doen. Zo kun je altijd op de ander terugvallen en ook elkaar scherp houden.” Vaak gaat het om een reeks onderdelen die uiteindelijk een product vormen. Die moeten op het einde perfect in of op elkaar passen. “Stel dat een onderdeel een verkeerd formaat heeft, dan past het andere onderdeel automatisch ook niet. Bij AFMI leveren we producten voor onder andere installaties voor het transport van gassen of vloeistoffen. Je kunt je voorstellen dat er risico is op lekkages als een onderdeel niet volgens tekening klopt. Het moet dus absoluut goed zijn”, gaat Gerard verder.
“Alle stappen die een onderdeel ondergaat, zijn belangrijk. Zonder het frees-, draai- of slijpwerk van mijn collega’s kan ik niet aan het werk. En andersom merk ik op wat er tijdens het harde werk misschien over het hoofd is gezien. In dat geval doe ik altijd navraag bij collega’s. Bij AFMI praten we open en eerlijk met elkaar en gaan we met elkaar voor het beste resultaat. Samenwerking is dus heel belangrijk.” In het verleden werd een niet kloppend onderdeel aangeduid als ‘afkeur’. Omdat dit woord veel negatieve lading had, noemen we het sinds kort ‘afwijking’. “Een klein verschil, maar het geeft toch een heel ander gevoel. Het is fijn dat de sfeer bij AFMI zo is dat we dit vrijuit kunnen aangeven en met de tijdsgeest mee gaan. Ook dat is belangrijk om de reis van onze onderdelen succesvol af te sluiten!”
Er zijn maar weinig mensen die kunnen zeggen dat ze ergens al 50 jaar werken. Toch zijn er bij AFMI maar liefst drie collega’s die dit bijzondere jubileum mogen vieren….
Verder lezenAls je ons vroeger had gezegd dat we nu werkten met zulke snelle, efficiënte en slimme machines, hadden we je niet gelooft. Ambacht was toen heel belangrijk. Maar hoewel onze…
Verder lezen